2008. május 28., szerda

Sarokba szorítva

- Táncfesztivál zárónap, összefoglaló -

Picit úgy érzem magam, mintha medvecsapdák között kezdenék szökdécselésbe. Ladányi Andreát lehordani? Szervezést kritizálni? Hiányosságokat sorolni? Mondhatom én, hogy a jó szándék vezet, a jövõbe vetett hit, de aki támadni akar, az most talál felületet. Az most könnyedén. Mert ki vagyok én, hogy arról beszéljek, hogy hogyan is kéne ezt? Hogy Ladányi elõadást föld alá?

Így szorítom sarokba magamat. (Szerencsére ez egy olyan hely, ahol ha ezt teszem, akkor sem fog vissza senki.)

A szombati zárónapot a Duna Táncmûhely Fosszílliák címû darabjával kezdtem. Kellemetlenül kevesen ültünk a VMK színháztermében. Nem értettem – talán elfáradt a közönség? Vagy úgy gondolták, hogy az elõzõ napot nehéz lenne felülmúlni? (Amivel egyébként abszolút egyetértek.) Az okos hozzáértõk – vittem õket ezúttal is – véleménye szerint olyan összedobott, „mindenbõl egy kicsi” elõadás volt. Valóban, volt benne olasz, francia, latin zene, mindenféle tánc, fényjáték, videó kamera, pillanatképek vásznon; emellett négy korban láthatóan elkülönülõ nõi, és egy temperamentumos férfi táncos. A négy nõ sajátos stílusa, és sajátos nõiessége személyes olvasatomban egyetlen asszony életének pillanatképeiként jelentek meg – a férfival, aki végigtáncoltatja õt fiatalságától öreg éveiig. Kellemesen unatkoztam.

A jegyszedõknél egy ismerõsöm próbálkozott azzal, hogy õ színháztöris hallgató, és ha esetleg lesz szabad hely, esetleg akkor õ… satöbbi. Én biztos voltam benne, hogy teltház lesz, elvégre Ladányi, záró elõadás, díjkiosztó, finálé… satöbbi. Ehhez képest a Sédben – ismerõssel együtt – is legfeljebb „félház” volt. A zsûrinek és szervezõknek fenntartott foglalt jelzéssel címkézett székek is üresen maradtak.

A héten többször is beszélgettem barátaimmal arról, hogy a közönség (közönség alatt egy kalap alá véve mindenkit) mennyire hajlamos tökéletességet feltételezni a színdarabokban (vagy bármilyen más alkotásban). Így például, ha nem ért egy elõadást, akkor elõször inkább arra gondol, hogy õ közelített rosszul, õ nem figyelt, õ a kevés hozzá. Pedig.

Hát tessék: az L. A. Dance Company estjének elsõ felébõl, vagyis az Aino és a szívekbõl egyetlen mozzanatot sem értettem. Hétfõn olvashattak itt róla egy „pokolbéli asszociációt” kollegámtól (amibõl egyébként kimaradt a szubjektív véleménye). Kétségtelenül érdekesebb és távolabbra mutató megközelítés az övé, mint amire én jutottam. Én – mivel ha már méltán elismert Ladányi – nem akartam befolyásoltatni magamat, nem olvastam el, hogy mit említ róla a prospektus. Utólag persze megnéztem. Rövid, idézhetem: „Az elõadás viszonyok nyitottságát mutatja be a mai társadalom erkölcsi rendszerében. A férfi-nõ, mint erkölcsi modell, a nemi másság viszonya, kapcsolatainak titkos üzeneteit adja át tánc formában.” Kövezzetek meg, nem értem! Hogy ez az arcot eltakaró fekete boszorkányparókából vagy az alsógatyák tapicskolásából derült-e ki – nem tudom. Mindegy.

A második rész címe egyszerûen csak BL (Borlai Gergõ dobos és a mûvésznõ vezetéknevére utaló betûk). Itt már értettem, hogy kapcsolat, hogy táncos és zenész, ütõ- és lábpergés; viszont teljesen öncélúnak, a közönséget végletekig kihasználónak éreztem (Balra tõlem három idõsebb barátnõ konkrétan agonizált. Sóhajtoztak, fújtattak, keresték a kiutat, de felállni azért mégsem akartak.). Itt-ott mintha már szándékosan untatott volna, egyébként táncolni is elég ritkán volt hangulata Ladányinak – talán belefáradt mostanra. Már így laikusan, de – a teljesség kedvéért – például egy a témában sokkal kompetensebb kritika szerint ez nem egészen így van. Ebben afféle jelzõket olvashatunk, mint „erotikus ritmusdiktátornõ”, „muzikális domina”, illetve a színpadon egyenesen „kannibalizmus” jelenik meg. De ezek csak kiragadott szavak, kontrasztállítás végett. Egyébként nagyon szép, kerek kritika – olyan tökéletességet feltételez, hogy szinte már én is elhiszem, hogy valami nagyszerû történt akkor és ott, csak én voltam mondjuk éppen rossz hangulatomban.

Utána olyasmiket hallottam, hogy „hát igen, de izgalmas kísérlet”, „újító”, „szabad asszociációknak ad utat”, stb. Hát persze, de ha mondjuk, én kísérleteznék ilyennel, akkor senki sem nézné végig. És legalább ennyire szabadon tudok asszociálni egy reggeli fogmosáson is. Szerintem ez mind csak a nevének szólt. De valószínûleg én vettem rossz irányt, majd egy életre megjegyzem: Ladányiról jót vagy semmit.

A duó meghajlása és a taps után az ajtóban megjelent meglepetésképpen a zsûri, a szervezõk, a fotósok, és egy-két elõadó is. A színpad lábánál, a nézõk elõtt, valahogy ott, sarokba szorulva készültek megtartani az ünnepélyesnek beharangozott díjkiosztót. Két rövid zárógondolat után (amiben egyébként most is jelentõs helyet kaptak a Petõfi-konfliktusra utaló célozgatások) összesen nyolc díjat osztottak ki. A fotósok díját a Frenák Pál Társulat tehetséges szólistája, Várnagy Kristóf kapta. A fotósok közül idén Gáspár Gábor részesült elismerésben. A közönség elsöprõ többséggel a Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciójára szavazott. A legjobb koreográfiáért járó díjat a Karaván címû elõadás mögött álló Hámor József vehette át. Különdíjjal Lõrinszky Attila és Farkas Zoltán Batyu közös szereplését tüntették ki. A két fõdíj: Bozsik Yvette – Lélektánc és Szabó Réka Társulat – Buddha szomorú. Jancsó Miklós zsûrielnök különdíja a sokadszorra elismert Ladányi Andreáé.

Az esemény ünnepélyességét rontotta a „színpadtalanságon” túl, hogy a díjak egy érezhetõen „mindenki kapjon valamit” szisztémán mozogtak. Továbbá, hogy az érdekeltek elõre tudták az eredményt, mert csak azok jöttek el, akik kaptak valamit, illetve olyan is volt, aki elõre megbeszélte, hogy ki veszi át helyette (ez persze nyilván sokaknak hálás idõspórolást jelentett). A zsûri távolléte az utolsó elõadásról is furán adta ki magát – mert honnan sejthetné a nézõ, hogy õk esetleg már a fotóspróbán végignézték?

A nap befejezése az alig órás fogadás, amin amúgy is éppen csak volt valaki, ráadásul három egyetemista jóbarát távozott utoljára. Viszont kétségtelen haszna, hogy hármójuknak sikerült felvenni a – többek között médiáért és ifjúsági kapcsolatokért felelõs szervezõ hölggyel – kontaktot az eredményes jövõbeni együttmûködés reményében. Mert ha már ennyi színház és magyar szak van az egyetemen, akkor miért ne lehetne diákzsûri vagy egyetemi különszám a kritikusoknak készülõk cikkeivel? Vagy a képzõmûvész fiatalok miért ne dekorálhatnák a helyszíneket? Például.

Bár az én álmom az, hogy a Tánc Fesztiváljából igazi fesztivál lesz! Múlt héten nem volt fesztivál. Csak nagyszerû vendégelõadások sorozata, egy mellesleg versenyhelyzetben. Nem voltak szakmai fórumok, közönségtalálkozók, még egy kocsma sem, ahova összegyûlhettünk volna megbeszélni a látottakat, a nagy élményeket. Nem voltak kísérõrendezvények (a nagyon is jó fotóskiállítást leszámítva).

De miért ne lehetne ez igazi fesztivál? Ha feltételezzük, hogy közel annyi ember táncol, és közel annyi embert érdekel a tánc, mint a zene, a zenélés, akkor miért ne lehetne ez akár egy Utcazene? Vagy legalább közel egy Utcazene. Miért ne lehetne amatõr vonalat indítani a sokféle utcatáncból? A Co.ffein Projects falakon kívül talált színpadot, élénk színt hozva ezzel az öt napba (Sajnáltam, hogy nem kaptak díjat.). Vagy tovább bõvíteni, és esetleg belevenni zsonglõröket? Annyi cirkusztársulat van csak Veszprém megyében! És azoknak a fiataloknak tényleg csak szólni kellene…

Hát ezt talán nem jövõre, de mondjuk egyszer! Hm? Nem lehetne ez egy igazi fesztivál? Nem lehetne országos? Nem lehetne olyan híre, hogy mindenhonnan jöjjenek, mert ez Magyarországon a tánc hete? Nem lehetne az, hogy ne minden megszólalásban azon kelljen zsörtölõdni, hogy a Petõfi vezérkara nem tartotta ezt elég színvonalasnak, hogy ott legyen, hanem hogy õk könyörögjenek, hogy belépjen oda egyáltalán?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése